Soundtrack.bg

Дизайнерът, който създаде Дарт Вейдър

Преди броени седмици премиерата си направи осмата част на култовата поредица „Междузвездни войни“ и с нея се навършиха 40 години от създаването на една от най-емблематичните саги на нашето съвремие. Първият филм от поредицата излиза през 1977 година и постига невероятен успех, а с всеки следващ епизод популярността му нараства все повече и повече. Към днешна дата Джордж Лукас е един от най-богатите режисьори в света, а Star Wars вече са много повече от филми – те са кино религия.

За да се постигне достоверност в една иначе измислена вселена, отговорността се пада на художника по костюмите. Неговото име е Джон Молло.

Лукас решава да го покани да си сътрудничат след като през 1975 година излиза шедьовърът на Стенли Кубрик „Бари Линдън“. Лентата е не само режисирана от именития режисьор, но също така той пише и сценария към нея. Сюжетът на филма се основава на романа от 1844 година „Късметът на Бари Линдън“ с автор Уилям Мейкпийс Такъри. До този момент Молло никога не е работил по sci-fi филми, а е бил консултант по историческите облекла в няколко други продукции. Но Лукас има ясна представа за облеклото на своите герои: отрицателните персонажи трябвало да бъдат в униформи, вдъхновени от нацистите, а положителните да репрезентират образите на каубоите от Дивия Запад. И тук работата на Молло по военно-исторически продукции била вдъхновението, от което се нуждаел режисьорът.

Сред задачите на художника било да криптира скрити послания в облеклото на героите. Така в търсене на идеалния костюм за Дарт Вейдър той посещава един от най-старите магазини за официални облекла в Лондон, а именно Bermans; в църковния отдел пък открива идеалното черно наметало, в отдела за съвременни облекла – костюм за мотоциклетисти, а във военния – каска като тези, които са носили немските войници по време на Втората световна война, както и газова маска. За принцеса Лея било решено да е облечена в бяло, а персонажите на Оби Уан Кеноби и Люк Сайуокър са вдъхновени от визиите на монаси отшелници.

За Лукас било важно костюмите да не отвличат внимание от основното действие на филма, въпреки своята оригиналност и да служат са хармоничен фон за разкритието на героите. Затова Молло не използвал ярки цветове. И все пак това не му попречило да създаде едни от най-коментираните костюми в историята на киното.

Джон Молло (вдясно)

Не е изненада, че за работата си по „Междузвездни войни“ Джон Молло получил първия си „Оскар“. По време на церемонията той скромно отбелязал, че творенията му били „не толкова костюми, колкото резултат от съвместната работа между водопроводчика и инженера“.

Скоро след излизането на фантастичната лента, художникът взел участие в нов sci-fi филм – през 1979 година Ридли Скот му предложил да работят върху персонажите на „Пришълецът“.

Към „Междузвездни войни“ Молло се връща през 1980 година, когато режисьорът Ървин Кършнър пристъпва към работата по втория филм. Говори се, че между Лукас и Молло възникнала вражда, като самият художник признал, че работата по лентата била доста депресираща.

В кариерата си Джон Молло успява да спечели две награди „Оскар“, като втората е за филма от 1982 година „Ганди“, която поделя заедно с  Bhanu Athaiya. Сред по-интересните други продукции, за които работи, са „Революция“ с Ал Пачино от 1985 година, „Бял ловец – черно сърце“ с Клинт Истууд от 1990 година, „Еър Америка“ също от 1990 година с Мел Гибсън и Робърт Дауни Джуниър, „Чаплин“ (1992), „Тримата мускетари“ (1993), „Книга за джунглата“ (1994).

Джон Молло си отива от този свят на 25 октомври 2017 година, на 86-годишна възраст.