На пръв поглед филмите The Godfather, The Sixth Sense and Little Miss Sunshine имат малко общо. Но въпреки че тези филми принадлежат към различни жанрове и имат много различни сюжети, те имат една и съща „емоционална дъга“ – пътуване към ниското и високото, разказва в чудесен свой материал за това какво прави филмите добри BBC.
Използвайки изкуствен интелект учени са анализира над 6 000 сценария на филми от 80 години и открили, че всички филм попада в шест емоционални дъги. За този анализ сме писали и преди в Soundtrack.bg.
Ще ви припомни обаче, че 6-те дъги са:
– „човек в дупка“ – постоянно равномерно движение и развитие на емоционалния заряд до кулминацията – истории от бедност към богатство – от ниското към върха – това са филми като „Изкуплението Шоушенк“
– Непрекъснато и равномерно движение към краха и тоталното падение – от върха към ниското – филми като „Ромео и Жулиета“
– Възход след рязко падение филми като „Кръстникът“
– Падение след рязък възход – като гръцкият мит за Икар
– Възход-падение-възход – повечето приказки като тази за Пепеляшка
– Падение-възход-падение – митът за Едип
Сега обаче от BBC са успели да анализират каква е корелацията между различния архетип филм и спечелването на престижни награди като „Оскар“ и доброто представяне в боксофиса.
Трагичните филми, които са били анализирани, са спечелели средно 2,14 Оскара на филм. Например, политическият трилър „Вечният градинар“ бе номиниран за четири Оскар, спечелвайки най-добрата поддържаща актриса за Рейчъл Уейз през 2006 г. Сюжетът разказва историята на британски дипломат в Кения, които се опитва да разкрие мистерията зад смъртта на съпругата му. Лентата следва емоционалната дъга „от върха към ниското“. И докато този тип филми са често широко ценени от критиците – те не могат да накарат обикновените хора да излязат и да ги гледат.

Такъв пример е филмът за Лорънс Арабски, един от най-критично аплодираните филми на всички времена, който получи седем Оскара през 1963 г., включително за най-добър филм. Първоначално обаче той се провали в бокс офиса, достигайки близо 6 млн. долара, в сравнение с бюджет от $ 15 млн. Друг пример е филмът „Момиче“, който донесе на Анджелина Джоли „Оскар“ за поддържаща роля през 2000 г., но не успя направи добри финансови резултати.
Когато става дума за финансов успех най-добре се представят филмите тип „човек в дупка“ – емоционално падане, последвано от покачване, което издига на върха, независимо от жанра или производствения бюджет.
Ако филмите „човек в дупка“ са най-печеливши, трябва ли развлекателната индустрия просто да прави само такива?
Отговорът вероятно не е по няколко причини.
Докато тези филми правят най-много пари, изследователите са открили, че правилната комбинация от жанр и бюджет може да доведе до финансово успешен филм с всякаква емоционална форма.
Например дъгата „падение след рязък възход“ – като гръцкият мит за Икар, е полезен за нискобюджетни филми, като семейната драма. Ако обаче искате да заснемете финансово успешна трагедия, то ще ви помогне, ако е епична, с голям бюджет от над $ 100 млн.
Супергеройните филми са идеален пример за това.
В този жанр архетипът „човек в дупка“ се превръща във вторият най-печеливш след епичните трагедии. Трагедиите за супергерой обаче все пак привличат по-големи от средните бюджети – 186 млн. долара средно и са донесли средни приходи от 310.5 млн. долара. Поглеждайки всички филми на Батман, можете да видите най-добрите – епичните трагедии Dark Knight.
В същото време фантастиките, мистериите и трилърите тип „от върха към ниското“ не са склонни да се справят добре в боксофиса. Пример за това е всъщност добрият филм „Облакът Атлас“, който влезе в бокс офис през 2012 г., като направи $ 27 млн. в САЩ срещу бюджет от около $ 128.5 млн.
За щастие или не – от Холивуд все още не използват тези архетипи при избора си на филми. Определянето за това кои филми получават зелена светлина се основава основно на интуицията и опита на сравнително малка група от продуценти. Скоро обаче това ще е на път да е промени и филми ще започнат да се правят като всяко друго нещо в живота – чрез уравнения и алгоритми, които ще предсказват техния финансов и критически успех.