Канадска компания, подкрепена от Бил Гейтс, казва, че е достигнала важен стъпка към разработване на технология, която може да се окаже решението за справянето с въглеродния диоксид във въздуха и спирането на глобалното затопляне. Компаниията Carbon Engineering публикува публикувано проучване, което показва, че нейното решение може да уловя и обезврежда въглеродни емисии за цена под 100 долара на тон, съобщава BBC.
Ако теорията се окаже реалност – това ще бъде огромен напредък спрямо текущата цена от над 600 долара за тон. Компанията твърди, че непосредствената й цел е да произвеждат синтетични течни горива, произведени от въглерод и възобновяема енергия. По този начин тя ще „удари с един куршум два заека“ – ще чисти въздуха и от вредните емисии ще произвежда гориво.
Идеята за изкуствено премахване от CO2 от въздуха е разработена за пръв път от учен, наречен Клаус Лакнер в средата на 90-те години, а оттогава малък брой технологични компании са построили скъпи прототипи на устройства за отстраняване на въглерода.
Миналата година една швейцарска компания, наречена „Climeworks“, представи директна инсталация за улавяне на въздуха, която добива въглерод от въздуха и го доставя в съседен парник, където той облагородява растежа на различни видове зеленчуци.
Фирмата Carbon Engineering е създадена през 2009 г. с финансиране от Бил Гейтс и финансиста Норман Мъри Едуардс. За момента пилотната им инсталация работи от 2015 г. насам, улавяйки средно един тон CO2 на ден. Тази технология е наистина ефикасна и пречиства въздуха, но тя има един проблем – цената. За да е наистина забележим в световен мащаб ефекта – подобни инсталации трябва да се инсталират на хиляди места на цялата Земя, което струва много.
Технологията работи чрез всмукване на въздух в модифицирана охладителна кула с вентилатори, където той влиза в контакт с течност, която реагира със СО2. След няколко етапа на обработка се извлича по-чист поток от СО2 и улавящата течност се връща към контактора за въздух. После тази течност, всмукала много въглероден диоксид, може да се използва за създаването на много евтино гориво.
Проблемът в момента обаче е парадоксът, че технологията сама по себе си работи с гориво и реално неутрализира полезния ефект, който се получава. Следващата стъпка обаче е горивото да се замени с екологично чиста слънчева или вятърна енергия.