Проблемите със замърсяването на въздуха са много сериозни и продължават да се задълбочават. За справка – ако сте от София или друг голям български град – просто отворете прозореца и вижте за какво става въпрос. Някои обаче намират доста по-оригинални решение за привличане на вниманието към този проблем, от колкото, например, Столична община.
Пример за такава интересна кампания е една уникална водка, направена буквално от смогът на калифорнийския град Сан Франциско. Тя е уникален маркетингов, социален, но и бизнес проект. Тази водка е оригинално кимване към два сериозни проблема в Калифорния – замърсяването на въздуха и сушите, които са обхванали щата, и заради които в последните години реколтите са много лоши. Водката се нарича Hangar 1 и струва 125 долара на бутилка.
Водката е направена с дестилирана вода, събрана изцяло от въздуха над Сан Франциско. В тази вода има и частици от типичните за полиса мъгла и смог. На производителите е отнело 6 месеца, за да съберат вода за 2400 бутилки.
Вода като вада
След като смогът и мъглата от Сан Франциско е уловена, тя преминава през филтрация с въглерод, премахвайки потенциалните вредни частици, които могат да се съдържат в градския въздух. Те правят това, вместо да приложат осмоза, за да запазят специфичния „вкус“ на истинската мъгла. Според създателите си освен него, водата може да се опише и като „с аромат на влажни скали, докато стоиш до поток в топъл ден“.
Разбира се, във водката не може да има само вода и смог, затова създателите й са избрали за основна съставка друго нещо, също нестандартно за този тип питие – грозде. При това бяло, което се използва за направата на някои от най-качествените калифорнийски вина.
Вкусът е описван от дегустатори като: „с лека флорална нотка, малко орлови нокти (дърво от семейство бъзови), цитрусови плодове, почти като азиатска круша“. Разбира се, вие едва ли ще успеете да усетите каквото и да е от гореизброените, защото ние сме убедени, че тази водка ще си има вкус… ами на водка.
Според учени по екология – всичко това е маркетингов трик. Реално водата, както и да е дестилирана, от където и да е взета, след нужната обработка си остава същата, както и тази от чешмата. Възможно е в нея да има повече натрий, хлор и сяра, но експертите се съмняват, че водата от смог може да промени вкуса на самата водка.
И все пак, въпреки че този проект звучи като направен специално за заглавие на вестник (каквато и да е неговата цел), ние не можем да не му се възхитим. Неговата идея е не да продава хипстърска водка с цел печалба, а да накара общността да обърне внимание към сериозни екологични проблеми. Не на последно място– 100% от сумата, събрана от продажбата на напитката, ще бъдат дарени на проекти за опазване на околната среда и водите.