Хилядите години взаимодействие между хората са наложили много социални, морални и етични норми
Норми, които всички ежедневно трябва да спазваме при общуването и комуникацията в обществото ни. Ако се отклоним от тях рискуваме да бъдем отритнати от колектива и да живеем в изолация. Така общото неодобрение, което ще последва при неспазването им ни подтиква . Много учени в различни сфери смятат, че ако тези правила не съществуваха, то човечеството нямаше да оцелее. Днес ще разгледаме един такъв общочовешки закон, който заради широко си разпространение може също така да ни помогне да постигнем своите цели.
Това е правилото на реципрочността
Най – общо то се изразява в това, че човек трябва да върне услугата, която са му направили. Още от деца нашите родители ни възпитават, че щом някой ти направи добро, то ти също трябва да му се отплатиш. За токова добро се приемат подаръците, услугите и помощта. И така още от ранните ни години в нас е формирано чувство за задължение, което прави принципа на реципрочността толкова несъкрушим
Много често срещаме и използваме този принцип без дори да забележим
Например, когато някои ви покани на рождения си ден, вие се чувствате длъжни също да го поканите на своя, дори ако той не ви е толкова близък. Това е така, защото се задейства чувството ни за задълженост, независимо, че не сме желали и избирали първоначалната „услуга”.
Хората отдавна са осъзнали силата на принципа на реципрочността и са го превърнали в начин за оказване на влияние върху другите. Всеки може да го използва, след като научи тайната му. А тя е много проста – ние да бъдем инициаторите. Това означава, че ние първи трябва да предложим услуга на някого, независимо дали той я желае или не. Както при поканата за рожден ден в предния абзац. Не е задължително нашата услуга да бъде голяма или скъпа.
Например искате някой колега от офиса да ни помогне в работата, но не се разбирате добре и обикновено той би ви отказал. Ако, обаче, му купите кафе или сок, без той да е поискал, то шансовете ви за съгласие след това автоматично се увеличават. Това е така, защото задействате правилото на реципрочността и той се чувства длъжен да ви върне жеста по някакъв начин. Ако не го направи има шанс да се представи в лоша светлина пред останалите колеги.
Много често силата на правилото помага на мъжете да спечелят вниманието на жената, която харесват
Ако подарите цвете на своята любима или ѝ помогнете в трудна ситуация, то почти винаги ще си уредите среща с нея. Независимо дали ви харесва или не, е много вероятно да откликне положително на поканата ви, за да отвърне на подаръка или услугата, която сте ѝ направили, защото иначе може да я помислят за безсърдечна. Дали ще се съгласи да ви види отново, зависи изцяло от вас.
Сферата, в която най-широко се използва принципа за реципрочност е търговията. Търговците и производителите разчитат изключително много на него, за да продадат стоката си. Един от способите, които използват за задействане на принципа в клиентите е предлагането на безплатна мостра. Обикновено за това се наемат обучени хора, известни като промоутъри, чиято привидна цел е да ви представят продукта. Предлагат ви малко количество, което да изпробвате и да разберете дали ви харесва. Тази мостра се приема от клиентите като подарък и има задължаваща сила. На повечето тях тях им е неудобно да върнат само празна чаша или клечка и затова се съгласят да купят продукта.
След като вече сте запознати с правилото за реципрочност и неговото действие, вие можете с лекота да го прилагате в ежедневието си
Освен да оказвате влияние върху хората, ще можете да разпознавате кога някой друг се опитва да използва принципа срещу вас и да се защитите като се постараете да отхвърлите първоначалната услуга. Независимо от целта, която искате да постигнете, запомнете, че никога не бива да използвате правилото за манипулация. Има граници, които не трябва да прекрачваме, защото съдбата винаги намира начин да ни накаже.